Op naar New York

20 september 2023 - New York City, Verenigde Staten

Wat doe je als je schoonzus een hele grote wens heeft. Dan zorg je ervoor dat deze werkelijkheid wordt. In juni de reis geboekt en alles geregeld en vandaag was het dan zo ver. Op naar New York!! Om 11.09 wilden we met de trein naar Groningen. Helaas meteen al vertraging. Dat mocht de pret niet drukken. Dus met enige vertraging werden we uitgezwaaid door Niko en Minkie. De trein naar Schiphol vertrok keurig op tijd. In de trein de Schiphol app gedownload want er kwam al een berichtje van Niko dat de gate was gewijzigd. We werden op afstand begeleid. Op Schiphol aangekomen richting vertrekhal 2. We hadden al online ingecheckt dus alleen de koffer hoefde nog maar ingecheckt te worden. Met een beetje hulp lukte dat prima. Op naar de security en de douane. Daar gingen we fluitend door heen. Nu kon het genieten beginnen. Helaas kregen we al snel de melding dat ook onze vlucht vertraagd was. We zagen een patroon. 😁 Dan maar eens even de tijd nemen voor de een pumpkin spiced latte met een lekkere plak hazelnoot cake. Snel een foto gemaakt want het slagroom op ons drankje zakte al in. Het smaakte heerlijk. Daarna winkels kijken en langzaam richting de gate. Op onze boarding pass stond zone 5 dus we mochten als laatste aan boord. Wat een enorm vliegtuig. We zaten direct achter de vleugel. Na een vlucht van nog geen 8 uur landden we keurig om 19.15 uur Amerikaanse tijd. Plassen hadden we al gedaan (tip van Niko) dus achter de meut aan naar de security. We kregen bij het verlaten van het vliegtuig een KLM huisje gevuld met drank van Bols. Er werd snel nog een tweede gehaald. We voelden ons vereerd want de rest van de uitstappers kreeg het niet. We vonden het echt super leuk! Op naar de security dus. Kriskras door de hal totdat we uiteindelijk bij de juiste balie stonden. Voor ons werd een dame en een stel meegenomen voor ondervraging. Hhmmmm. Als dat bij ons dan maar goed gaat. Het ging van een leien dakje. Marlies moest nog even haar vingerafdrukken geven. Die van mij hadden ze nog vanuit 2019. We kregen een stempel en konden onze koffers halen. Op naar de taxi's. We hadden geen zin meer in een lange treinreis want inmiddels was het 03.00 uur Nederlandse tijd. We kregen nog van een aardige dame van de luchthaven de tip om niet met mensen mee te gaan die zeggen taxichauffeur te zijn. Altijd een yellow cab aanhouden of via de App van Uber of Lyft een taxi nemen. We namen een Yellow cab en vlogen met je een aardige vaart de stad in. Daar liep het meteen vast en ging het niet zo snel meer. Uiteindelijk stonden we voor ons hotel. De taxichauffeur rekende een fooi van ruim 20 dollar. Daar maakte deze zuinige dame even 5 dollar van. Vond hij vast niet leuk. 🤣 In het Hilton Manhattan Midtown hotel naar de balie. Daar kregen we een heel verhaal over nog te betalen belasting; 30 dollar per nacht!! Maar daarvoor krijgen we dan dagelijks een tegoed van 35 dollar voor eten en drinken. Wel opmaken want het is niet mee te nemen naar de volgende dag. Ook werd er een bedrag van 525 dollar gereserveerd op de creditcard. Als we dit niet uitgeven krijgen we dat terug. Nu zitten we in de Bridges Bar achter de whiskey. Het is inmiddels ruim na 06.00 uur Nederlandse tijd, na 12.00 uur 's nachts Amerikaanse tijd. De ober vindt het volgens mij wel leuk dat we voor het pure spul gaan en beveelt ons Hudson baby Bourbon Whiskey. Hij maakt ons zelfs een mini cocktail heerlijk. Als we dit op hebben, gaan we plat. Heerlijk slapen en straks weer fris op.