Eerste dag Havana

25 januari 2023 - Havana, Cuba

Gisteravond weer naar het restaurant gegaan waar we die middag ook hadden gezeten. Het eten was heerlijk, maar de bediening echt super traag. Wat hebben we lang moeten wachten op ons tweede rondje tapas. Vanavond dus maar ergens anders heen. Vanochtend konden we lekker uitslapen en om 9 uur aan het ontbijt. De eigenaar van de Casa had nog maar net het fruit gebracht of daar kwam zijn schildpad aan die daar een huisje heeft. Zo traag als die beestjes anders zijn, zo snel kwam deze aangespurd. Ze stak haar kop in de lucht en stond bijna op de achterpoten. Ze blijkt dol op fruit. Ze mag alles hebben, behalve de ananas. Ze stond zo'n beetje bij Niko op de voeten. Hij heeft een stukje meloen wat verderop gelegd en deze nam ze mee in haar huisje. Wij dachten er van af te zijn, maar nee. Zodra ze het stukje op had, kwam ze weer in een rap tempo terug. We hebben vreselijk gelachen om deze schooier. Morgen zal dit ritueel zich wel herhalen. Voordat de Cocotaxi kwam, de eigenaresse van de Casa gevraagd of ze voor ons wilde wassen. Geen enkel probleem. We moesten haar maar geven wat we gewassen wilde hebben. Daarna naar beneden naar het gele eierdoppie wat ze hier dus een Cocotaxi noemen. De bestuurder sprak goed Engels en wist ons veel te vertellen. Het uur vloog voorbij. We werden weer in het oude centrum afgezet, vlak bij een oude treinwagon. Op de hele wereld zijn er maar drie van deze wagons en één staat dus in Havana. Het bleek de wagon van een Cubaanse president te zijn geweest. Prachtig om te zien hoe de slaapkamers, badkamers, een eetkamer en een keuken in zo'n wagon hebben gemaakt. Zelfs het glaswerk, bestek en servies was nog aanwezig. De lucht werd vroeger gekoeld met droog ijs. Daarna zijn we te voet verder gegaan en hebben de stad nog meer verkend. Overal word je aangesproken of je geld wil wisselen, sigaren wilt kopen of drank. Ook of je met de fietstaxi wil of met een oude auto door de stad wilt touren. In Cienfuegos was het al hinderlijk, maar hier moet je ze soms bijna van je afslaan. Op een gegeven moment spreekt een Cubaanse man ons aan en begint er over dat we niet op straat sigaren moeten kopen. Hij wees ons op een 'winkel' waar we wel goede sigaren konden kopen. Niko bedankt hem en de man loopt door. Nieuwsgierig als we zijn, toch maar even op zoek naar de 'winkel'. Goh, zeg ik tegen Niko, toch leuk zo'n Cubaan die je niets wil verkopen. Ik ben amper uitgesproken of we horen achter ons iemand roepen. Bleek de aardige Cubaan te zijn die ons er op wijst dat we al te ver zijn doorgelopen. Wij terug en hij gaat ons voor. Hij neemt ons mee een huis in van een Cubaan die jaren bij de sigarenfabriek heeft gewerkt. Daar begint het onderhandelen. Dus toch.... 🤣 Na nog wat praten en onderzoek van Niko of de sigaren wel echt zijn, zakt de prijs van een kist sigaren (Romeo y Julieta) van €130, - naar €85,-. Hij moest er meteen een opsteken zodat hij de kwaliteit kon controleren. Niko durfde het wel aan en heeft de kist gekocht. Deze werd keurig in een iets te kleine krant gewikkeld en in een tasje gestopt. Wat hadden we weer een pret. Daarna verder gewandeld. Straatje hier, pleintje daar.... Oh, daar ook nog een mooi straatje. Ook maar even kijken. Stonden we ineens voor een winkel met prachtige humidors . Echt schitterend. We staan zo te praten over wat dat wel niet moet kosten als de verkoper naar buiten komt. Hij verteld ons dat het humidors zijn. Niko verteld hem dat hij dat weet. Of we even binnen willen komen om te kijken. Ach, dat kan geen kwaad. Eenmaal binnen verteld de verkoper dat de humidors allemaal handgemaakt zijn en van uitmuntende kwaliteit. Hij laat ons diverse zien. We waren echt onder de indruk. Ook vertelt hij dat ze, zonder extra kosten, gepersonaliseerd kunnen worden. Wat jij maar aan de binnenkant van de deksel wilt hebben, zij graveren/branden dit er in. Uiteindelijk liet hij ons een hele mooie vierkante humidor zien waar 50 tot 65 sigaren in kunnen. Een strakke vierkanten humidor zonder tierelantijnen. Niko en ik vonden deze erg mooi. Ik heb de knoop doorgehakt en gezegd: deze gaat mee. Samen bedacht wat er in de binnenkant van de deksel moet komen te staan. Aanbetaling gedaan en morgen kunnen we de humidor ophalen. We kregen ook nog een cadeau. Een houten sigarenkoker voor twee sigaren. Ook deze wordt gepersonaliseerd. We krijgen een telefoontje van de verkoper als morgen alles klaar is. Dat wordt voor de terugreis onze bagage goed reorganiseren. Anders moeten we nog bijbetalen voor overgewicht 🤣 Het was een  super leuke eerste dag in Havana. Nog twee te gaan. Maar hopen dat we niet nog meer fantastische winkels tegen gaan komen. 🤭

1. Monique:
    ❤️🇨🇺😘
  2. Rita:
    😃😊
  3. Gea:
    25 januari 2023
    Ik ben benieuwd naar de tekst die jullie samen hebben bedacht. Misschien kunnen we de doos morgen bewonderen?
    Fijne dag en geniet 🐢
  4. Hilly De Klein:
    25 januari 2023
    Wat is het elke ochtend weer dik genieten van jullie belevenissen, dank dat jullie dit delen en nog heel veel plezier!
  5. Ita:
    25 januari 2023
    Ik natuurlijk eerst googelen om te kijken hoe zo’n humidor eruit zag😂
    Maar een mooie strakke doos waar de sigaren in bewaard worden! Mooi voor Nico 🥰
    Prachtig verhalen weer en ook van de schildpad🧐
    Wat zouden jullie straks veel te vertellen hebben aan jullie vrienden als je weer thuis bent!
    Maar eerst nog heerlijk genieten daar😘😘
  6. Annelies van Es:
    25 januari 2023
    Wat een contrasten in die stad, dit nav de foto's op Facebook. En wat kleurrijk. Genieten.
  7. Annelies van Es:
  8. Gerard en anna:
    25 januari 2023
    Mooi hoor wat een prachtige stad . hebben de foto's gezien .