Sightseeing Las Terrazas

30 januari 2023 - Las Terrazas, Cuba

Vanochtend in het restaurant ontbeten. Ze bleven maar komen met eten. Schotel ham, kaas en broodje , bord met fruit, gebakken brood, sagopudding, donut (van gisteren) en een bord met een omelet met twee stukjes geroosterd brood. Na het ontbijt terug naar de kamer om de wandelschoenen aan te doen. Onze gids was al gearriveerd. We gingen met hem op pad. Hij vertelde over de geschiedenis van Cuba en de geschiedenis van Las Terrazas. Nu moet ik even iets recht zetten. Ze hebben geen 1370 bomen gepland, maar 1370 terrassen aangelegd. Ze hebben in 7 jaar tijd met 24 uur werken per dag, dus in drie ploegen, zeven miljoen hardhout bomen gepland. Deze werden eerst opgekweekt in een kas. Ook is er 20 km. weg aangelegd. De gids liet ons verschillende planten, bomen en vogels zien. Hij liet ons aan verschillende bladeren ruiken en vertelde waar dat allemaal goed voor was. Maag-darmstelsel, longen, etc. Op een gegeven moment wees hij naar een heuvel. Die zouden we omhoog wandelen. Duur ongeveer 2,5 uur heen en terug. We hadden ook al een half uur gewandeld. Aan het begin van het pad liep deze naar beneden en was alles behalve vlak. We gingen namelijk het bos in. Niko heeft hem gevraagd of het hele pad zo was en dat dat niet ging lukken. Dat was inderdaad zo. De arme man verontschuldigde zich en bedacht ter plekke een alternatief programma. Wij hebben hem gezegd dat hij zich niet hoeft te verontschuldigen. Hij kon dit ook niet weten. Hij nam ons verder mee het dorp (the community) in en vertelde verder over de kunstenaars die er wonen. Ook kregen we het huis te zien van een beroemde Cubaanse zanger die helaas twee jaar geleden in een ongeluk het leven liet. De Cubaan die nu op het huis past, knalde de tv aan met muziek van de betreffende zanger. Onze gids kwam er amper boven uit. Verder ging het. Hij liet ons nog een foto zien uit de tijd dat de heuvels van Las Terrazas kaal en steil waren. Hij vroeg ons of we zin hadden in koffie. Het dorp heeft een koffiecafé. Dat wilden we wel. We kregen heerlijke koffie en zaten daar prima. Ik heb hem bijna de oren van het hoofd gevraagd. Hij vond het prachtig. Super leuk om een kijkje in het leven van de Cubanen te krijgen. Hij liet ook vol trots een foto van zijn hondje zien. Het beestje was zijn alles. Daarna gingen we terug naar het hotel, waar we getrakteerd werden op een lunch. Een sandwich ham en kaas en wat te  drinken. Na het afscheid hebben we even uitgerust op het balkon van onze hotelkamer en zijn naar een oude Franse koffieboerderij gereden, Buenavista genaamd. Dit betekent: mooi uitzicht. Het uitzicht was inderdaad prachtig! Echter geen spoor meer van koffie en ook nergens uitleg hoe het er vroeger aan toe ging. We hebben in de tuin een drankje genomen en genoten van de natuur en de vele vogels. Zodra mensen van tafel gingen, kwamen ze in grote getale om de overgebleven rijst op te eten. Ontzettend geinig om te zien. Na het afrekenen liep de man van de beveiliging mee naar onze auto en moest uiteraard een kleine bijdrage hebben. Nou, vooruit dan maar. Bij terugkomst in het hotel zijn we richting het dorpshuis gelopen. Onze gids vertelde die ochtend dat je daar ijs kunt eten en in de avonduren is er disco. Wij hebben er heerlijk ijs gegeten. Niko drie bollen en ik twee. Geserveerd in een schaaltje. We konden kiezen uit caramel en aardbeien. We moesten voor deze vijf bollen 275 Pesos betalen. Dat is omgerekend €1,71. Onderweg naar het buurthuis kwamen we langs de bakker. In een schuur ingericht als broodfabriek staken we onze hoofd naar binnen. Even groeten en kijken wat daar gebeurde. We kregen spontaan een Cubaanse donut aangeboden met chocolade en gekleurde hageltjes. We hoefden niet te betalen. Smikkelend liepen we verder. Na ons ijsje zijn we weer naar ons hotel gelopen. Vanavond willen we eten bij Fonda de Mercedes. Volgens onze gids een Creools restaurant. We gaan het beleven. Dan morgen naar onze allerlaatste locatie; Varadero. Een schiereiland met witte stranden en blauwe zee. Hier verblijven we vanaf 31 januari t/m 3 februari. Op de laatste dag vliegen we terug naar huis waar we op 4 februari in Frankfurt landen. Nog maar even niet aan denken. Eerst verder genieten van Cuba!

1. Monique:
    31 januari 2023
    Heerlijk luitjes, nog even uitstel 😁
  2. Ita:
    31 januari 2023
    Wat is het toch heerlijk om jullie belevenissen te lezen! Je kunt wel een vakantie blog beginnen Annelies!
    Ondertussen is zo duidelijk waar je moet zijn voor rondleidingen, wandelingen en eet tentjes!
    Veel plezier nog loiverds x
  3. Anneke:
    Geweldig 👌🏻
  4. Gerard en anna:
    31 januari 2023
    Geweldig ja jammer dat er weer een einde aankomt
  5. Janneke:
    Weer een mooi verhaal . Lekker nog genieten samen 🥰