Guardalavaca

12 januari 2023 - Guardalavaca, Cuba

Na een lange vlucht met beroerde catering zijn we om 15.45 uur Cubaanse tijd geland. In Nederland was het op dat moment 21.45 uur. Bij het uitstappen kwam de warmte je tegemoet. Een fijne 29 graden met een lekker windje. Op naar de ontvangsthal. Daar zaten ze al weer, de dames in het wit. Een mooi gesteven kapje op het hoofd, druk onze ingevulde d'viajeros aan het scannen. Dit keer stonden ze niet met de thermometer klaar. Onze temperatuur werd nu gemeten door een hightech camera met een mannetje achter de monitor. Daarna door naar de douanebeambte die onze paspoort en visum moest hebben. Even serieus in de camera kijken, niet lachen en bij goed gedrag mag je door. Niko en ik zijn beide geslaagd. Meteen 100 euro omgewisseld en de portemonnee nu vol met 12.620,- Pesos. Daarna naar buiten op zoek naar onze transfer. We waren al gewaarschuwd dat het qua naam vaak niet helemaal klopt. Nou, dat was ook zo. We waren familie Box. Bijna goed.... De rit naar Guardalavaca verliep voorspoedig. Zigzaggend tussen de brommers, fietsers en paard en wagens kwamen we na 60 km. aan in ons hotel. We werden vriendelijk ontvangen en na het scannen van onze paspoorten stopte ze een papiertje in een printer die wij allang naar de stort hadden gebracht. Maar hé, het ding functioneert. Op de kamer stond de airco op standje vriezen, dus die maar even wat zachter gezet. Daarna op naar het restaurant. Even nog wat eten. Het zag er allemaal goed uit. Geen culinaire hoogstandjes maar voedzaam en voldoende. Daarna nog even een drankje bij de bar gedaan. Het is inmiddels 21.00 uur Cubaanse tijd. In Nederland 03.00 uur 's nachts. Ik ben afgedraaid. We gaan nu douchen en ons bed in. Morgen het hotel en wat er nog meer bij hoort maar eens verkennen. Ik hoop dat het strand wit is en het water blauw....