Onderweg naar Trinidad

19 januari 2023 - Trinidad, Cuba

Gisteren, nadat ik beide reisverslagen op reislogger had gezet, zijn we terug gegaan naar Plaza del Carmen. Terug naar het atelier van Martha. Niko vond de zeefdruk die de galerijhoudster ons had laten zien zo mooi dat hij deze graag wilde kopen. Het heet Heavenly gossip. Het zijn drie dikke dames met een aureool die in de hemel met elkaar roddelen. Het staat vol met symboliek. Zo draagt een van de dames een harlekijn tas omdat we niet altijd vrolijk zijn, maar soms ook verdrietig. De andere dame heeft een maan op haar jurk en een hoefijzer in haar handen. Beide staan voor geluk. De derde dame heeft vissen op haar jurk wat staat voor beweging en vrijheid. Het geheel is ontzettend kleurrijk. Ik werd geraakt door een prachtige afbeelding van een slanke dame met een bloemetjesjurk en een sluier voor haar ogen met dezelfde bloemen. Het stuk heet Spring en staat voor de verschillende periodes waar een vrouw door heen gaat. Ook voor de vrijheid die een vrouw nodig heeft om zich te ontwikkelen. Ik heb mezelf hierop getrakteerd. Wat ik gisteren ook nog vergeten heb te schrijven is dat we Martha dus hebben ontmoet. Ze kwam er aan toen wij de eerste keer weer wilden vertrekken. We hebben nog even met haar gepraat. Een hele sympathieke dame. Helaas geen foto genomen. Vanochtend om 8 uur aan het ontbijt en daarna richting Trinidad vertrokken. De reis ging voorspoedig. Na 200 km. even tanken en meteen bij de eerste pomp raak! Ook hier moet je eerst naar een hokje om door te geven hoeveel je wilt tanken en ook meteen betalen. De mannen die ook bij het hokje stonden lieten Niko voor en hadden met z'n allen dikke pret om Niko zijn handen- en voetenwerk om duidelijk te maken dat we de tank vol wilden tanken. Er werd flink gelachen daar. Niko had betaald voor 20 liter, maar er ging maar 9,12 liter in. Weer terug naar het hokje. Hij kreeg geen geld terug maar een tegoedbon voor de niet getankte brandstof. Nu maar hopen dat we nog een keer kunnen tanken bij Oro Negra. 😄 We vervolgden onze weg en kwamen op een gegeven moment bij een leuk restaurant terecht. We bestelden kip met salade, een flesje water en een biertje. De kip was twee kippenpoten per persoon en de salade bestond uit komkommer, tomaat en kool. We hebben niet goed naar de prijzen gekeken en bij het afrekenen moest Niko voor twee kippenpoten 1250 Pesos betalen. Dus 2500 Pesos voor beide bordjes. Daar kwam de salade nog overheen en het drinken. Hier zijn we dus mooi bedonderd. Zo duur is dat dus echt niet. Maar, voor Nederlandse prijzen nog steeds goedkoop. Dus vooruit maar met de geit. Moeten we de volgende keer even scherper op zijn. Daarna door naar de Casa. Midden in Trinidad. Een pareltje. Hangmatten in de binnentuin, diverse zitjes, fruitbomen en een avocadoboom. Er komen avocado's af zo groot als een meloen. Er verblijft hier ook nog een ander Nederlands stel. Leuk kennis met ze gemaakt. De eigenaresse van de Casa deed de administratie en de heer des huizes liet mij de auto bij een buurman achter het hek parkeren. Jullie voelen hem al aankomen. 😉 Hij vertelde dat we vrij drinken mogen pakken. Het parkeren en het drinken moet in Euro's betaald worden. Niko begreep dat hij zei: Pesos zijn van de staat, de Euro's van mij. Het Nederlandse stel vertelde dat je bij hem ook Euro's kunt wisselen voor Pesos. Top! Ook vertelde het mannetje dat hij, als we willen, een tour kan regelen. Op een paard naar een meer met een waterval. We moesten het maar zeggen. Dit dus alles in het Spaans, maar we begrepen het prima. Aan het einde van de vakantie spreken wij vloeiend Spaans 😁 Nu zitten we met een biertje in de binnentuin te genieten van Cubaanse muziek uit de cd speler. De cd is al zo oud dat deze regelmatig blijft hangen. Dit mag de pret echter niet drukken. De komende dagen wordt het 28 tot 29 graden. Morgen hebben we een rondleiding in Trinidad en gaan we met deze gids ook naar de Suikermolenvallei. Dit hebben we vanuit huis al geregeld. Monique en ik hebben dit 5 jaar geleden ook gedaan. Was erg leuk en zeer geslaagd. Voor vanavond maar eens kijken waar we gaan eten. We hoorden van het Nederlandse stel dat er vanavond ergens live muziek is. Daar ook maar eens gaan kijken.

1. Monique:
    20 januari 2023
    Zo fijn dat jullie het naar de zin hebben in dat vreemde, mooie bijzondere land 🥰
    Heel veel herkenbaar, en eigenijk bijzonder dat wij tweeën nog met íets van geld weer thuis zijn gekomen, hahaha.
    Aaahhh Trinidad, love it 💖 en reuze benieuwd naar jullie volgende verslag
  2. Rika en Koeno Vrieze.:
    20 januari 2023
    Wat een schitterende reis, met mooie foto's. Benzine tanken in een vreemd land is uitkijken, zo zijn wij bedonderd in Marokko.
  3. Gerard en anna:
    Weer fantastisch Lies en Niko .We genieten mee hoor van jullie verhalen
  4. Jolanda:
    21 januari 2023
    Wat genieten voor jullie , en voor mij! Ik zie het gewoon allemaal voor mij. Geweldig! Veel plezier nog jullie!