Cienfuegos

22 januari 2023 - Cienfuegos, Cuba

Gisteravond onze laatste avond in Trinidad. We komen de hoek om bij een restaurant in hartje centrum en zien een Cubaanse dame vol trots haar knalrode schoenen showen aan mensen die daar zitten. Ik zeg spontaan: nieuwe schoenen. Hoor ik achter mij: inderdaad nieuwe schoenen. Die heeft ze van ons gekregen. Ik kijk achterom en zie twee mannen zitten. De jongste vervolgd: als jullie lekker willen eten, moeten jullie hier zijn. Wij uiteraard naar binnen. We werden naast de heren geplaatst. We kregen de menukaart en Niko en ik begonnen te praten over al het lekkers dat we lazen. Zei de jongste man naast ons: jullie komen uit Groningen. Wij: hoe kom je daar nu bij!! 🤣 Bleken zij ook Groningers te zijn. De jongste kwam uit Mensingerweer en de oudste uit de stad. Beide woonden ze al jaren niet meer in de provincie, maar waren het Gronings nog niet verleerd. We hebben het super gezellig gehad. Het was inderdaad fantastisch eten. Meteen ook het duurste van tot nu toe, maar elke Pesos waard. Omgerekend was het nog steeds niet duur. Voor ongeveer €45,- genoten van het eten en de drankjes. Vanochtend om 8 aan het ontbijt want we wilden op tijd vertrekken. Na het ontbijt met de mensen van de Casa afgerekend. We moesten betalen voor het parkeren, de drankjes, de was die we door hun hadden laten doen en de WiFi. Met €21,- waren we schuldenvrij. Bij het afscheid kregen we een dikke knuffel van Martha en een ferme hand van Ector. Wat een leuk stel oudjes. Na 2,5 uur waren we in Cienfuegos. We hadden al snel de Casa gevonden. Een oudere dame in nachtpon deed de deur open. We waren op het juiste adres, maar ze moest even bellen. Even later kwam ze terug en stond ons in het Engels te woord. Ze verontschuldigde zich voor haar slechte Engels, maar was echt prima te verstaan. Niet veel later kwam haar zoon die ons welkom heette en ons alles liet zien. De auto kan bij hem op de inrit. Ook konden we prima met de auto de stad in. Overal vrij parkeren en erg veilig. We hoefden zelfs de auto niet op slot te doen, vertelde hij. Toch maar wel gedaan hoor. Toen we naar het centrum reden zagen we een mooie mensenmassa en motoren staan. Een deel van een zijstraat was afgezet. Wij een parkeerplaats gezocht, want dat wilden wij natuurlijk wel eens van dichtbij bekijken. Het bleek te gaan om dragraces. Zo snel mogelijk een kwart mijl afleggen. Wat geweldig om te zien. Sommige waren niet vooruit te branden en weer anderen lagen plat over het stuur om elke seconde te pakken. Het begon met de 125 cc en later kwamen de zware jongens. Toen werd er ook tegen elkaar geracet. We zaten heerlijk op het terras bij een barretje en konden alles goed zien. Het duurde maar even en een vader en zijn zoontje kwamen schuin voor ons op het terras zitten. De vader had een horloge om zo groot als de klok in de Martinitoren. Ook blitse witte patta's (schoenen) aan. Niet lang daarna kwam een bekende van hun aangelopen. In zijn ene hand een plastic tas en in de andere een gevlochten tas. In de plastic tas bleken een paar nieuwe witte patta's te zitten die even bewonderd moesten worden. In de andere tas een mobiele cocktailbar. Er werd een plastic bekertje uit getoverd met daarin iets wat ik niet zo goed kon zien. Vervolgens kwamen er één voor één drie verschillende flessen uit de tas en werd het bekertje gevuld. Tenslotte nog twee scheppen van iets dat op suiker leek en klaar was de cocktail. Niko en ik moesten er erg om lachen. Hij had het door en wilde ons ook wel een cocktail verkopen. We hebben maar even bedankt. Daarna onze reis vervolgd naar het centrum. Het was inmiddels lunchtijd, dus op zoek naar een restaurant. Aan het mooie plein zagen we een restaurant. Wij daar naar binnen. Ook hier hadden ze kant en klare hoofdgerechten. We konden weer kiezen uit kip, rund of varken. We kozen voor kip. Ik zal jullie de details besparen, maar na een paar happen was ik er klaar mee. Ook Niko hield het voor gezien. Het enige wat lekker was, was het gefrituurde voorafje. Gauw betaald, gelukkig was het ook een koopie, en het centrum verder verkend. Het is zondag, dus alles is gesloten. Aan zee nog even wat gedronken en toen weer terug naar het plein en in het toeristentreintje gestapt. Nog even wat leuke dingen van de stad gezien. Er staan hier echt prachtige gebouwen. Nu zitten we op datzelfde plein, lekker in de schaduw op internet. Het heeft namelijk een WiFi punt en met de kaartjes die we in Camagüey gekocht hebben, kunnen we inloggen. Ik tik nu even offline dit verslag en straks log ik weer even in en kopieer mijn verhaal in reislogger. Beetje zuinig doen met de minuten. We blijven tenslotte Nederlanders. 🤣 Het is hier inmiddels 17.15 uur. Zo maar eens op zoek naar een goed restaurant. Daarna naar de Casa. Morgen gaat de reis verder naar Havana. Daar verblijven we vanaf de 23ste t/m de 27ste. Op de 27ste gaan we verder naar Viñales. Eens zien wat we die drie volle dagen in de stad weer allemaal gaan beleven.

1. Erik:
    23 januari 2023
    🤣🤣🤣zelfs zover van huis groningers tegenkomen geweldig toch..
  2. Monique:
    Fijne reis naar Havana 🚗
  3. Sandy:
    23 januari 2023
    Whahaha nog Groningers tegenkomen ook aan de andere kant van de wereld. Leuk om dit zo in de vroege ochtend te lezen met een kop koffie. Fijne dag x
  4. Gerard en anna:
    23 januari 2023
    Ja die Nederlanders tref je overal nog veel plezier
  5. Gea:
    Wat leuk! Een Groninger avond 😀